Een spelletje spelen en daarmee je klachten van oorsuizen verminderen klinkt als toekomstmuziek, maar is nu werkelijkheid dankzij de app Freequency. Deze Nederlandse 'serious mobile game' is ontwikkeld door manueel therapeut Teun Loverbos uit Liessel en Game studio Hulan uit Waalre.
Freequency maakt gebruik van augmented reality (AR) om digitale elementen in de fysieke wereld te integreren, zichtbaar via smartphone of tablet. De app is sinds vorige maand beschikbaar in de App Store, en biedt tinnituspatiënten een unieke behandelmethode.
Het idee voor de AR-game ontstond uit de behoefte aan innovatie in de behandeling van tinnitus, geïnspireerd door overeenkomsten met fantoompijn. Loverbos en Hulsen hebben twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling, met input van meer dan 800 enthousiaste testers.
Net als bij fantoompijn, waarbij spiegeltherapie effectief is, biedt Freequency een baanbrekende aanpak met AR en geavanceerde spatial audio om tinnitusklachten te verminderen. Gebruikers kunnen hun tinnitusgeluid lokaliseren en beïnvloeden, waardoor ze meer controle krijgen over hun klachten.
Door het geluid in een gecontroleerde omgeving te plaatsen, helpt de app de emotionele reactie op tinnitus te verminderen en de aandacht van het geluid af te leiden. Freequency biedt ook mogelijkheden voor zelfmonitoring en behandeling, waardoor wachttijden in de zorg kunnen worden verlicht.
Met Freequency hebben Loverbos en Hulsen een innovatieve oplossing gecreëerd voor tinnituspatiënten, die vaak kampen met concentratieproblemen, vermoeidheid en depressie. De app opent nieuwe wegen in de behandeling van tinnitus en biedt hoop voor miljoenen Nederlanders die met deze aandoening leven.
Voor meer informatie en om de app te downloaden, bezoek freequency.app. Neem ook contact op via [email protected].
Dit artikel is geschreven door Ivo Boudewijns, redacteur/algemeen coördinator DMG.