Uit recente data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat afgelopen schooljaar acht op de tien achtstegroepers in Deurne een leesniveau hebben behaald dat hen in staat stelt volwaardig mee te draaien in de samenleving. Deze informatie is afgeleid van de doorstroomtoets, die aantoont dat leerlingen in Deurne op het gebied van taalvaardigheid op een veelbelovend niveau presteren.
De doorstroomtoets beoordeelt leerlingen op hun taal- en rekenvaardigheden en evalueert of zij minimaal een basisniveau bereiken, vaak aangeduid als niveaus 1F en 2F. Op niveau 1F kunnen leerlingen eenvoudige teksten begrijpen, terwijl 2F-niveau hen in staat stelt complexere informatie zoals nieuwsartikelen te begrijpen.
Meer dan driekwart van de scholieren in Deurne behaalde niveau 2F, wat aantoont dat de gemeente bovengemiddeld presteert in vergelijking met vijftien andere gemeenten. Dit leidt tot een positieve vergelijking met vergelijkbare gemeenten en onderstreept het succes van het onderwijs in Deurne.
De prestaties in Deurne zijn met name opmerkelijk in vergelijking met vijftien vergelijkbare gemeenten, waaronder Asten, Laarbeek, Ommen en Nederweert. Deze analyse, uitgevoerd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, benadrukt de unieke educatieve successen in Deurne en de inzet voor kwalitatief onderwijs.