In maart dit jaar heeft ProRail een opmerkelijk proefproject uitgevoerd door oude betonplaten onder een stuk spoor in Deurne te verwijderen. Deze platen werden oorspronkelijk in de jaren 70 geplaatst om trillingen tegen te gaan.
Hoewel bevindingen uit de jaren 90 aantoonden dat de betonplaten effectief waren in het verminderen van trillingen, besloot ProRail ze toch te vervangen door betonnen dwarsliggers. Kareen Gasparotto, adviseur trillingen bij ProRail, benadrukt de uitdaging van beperkte historische informatie over deze structuren.
Tijdens de sloop van de betonplaten ontdekte ProRail een overschot aan spoorstaven, wat aantoont hoe technologische keuzes in het verleden impact kunnen hebben op huidige infrastructurele beslissingen. Gasparotto legt uit dat de innovaties in spoorconstructies en materialen een verschuiving teweegbrengen in onderhoudsbehoeften, efficiëntie en kosten.
De metingen na het project tonen verrassende resultaten in trillingsvermindering, waarbij de herstructurering van spoorconstructies een rol speelt. Gasparotto benadrukt de complexiteit van deze ontdekkingen en benoemt mogelijke oorzaken voor de afwijkende metingen ten opzichte van eerdere onderzoeken. De evolutie van treinmaterieel en spoorontwerpen blijft een cruciale factor bij het verbeteren van spoorweginfrastructuur.
Bron: archief DMG